W zeszłej odsłonie #evTalks gościliśmy w Gdańskim Inkubatorze Starter, a dziś po sąsiedzku zaglądamy do O4 Coworking, gdzie już 4 i 5 kwietnia odbędzie się konferencja Coworking Now, która choć nazwa wskazuje inaczej, nie skupia się wyłącznie na coworkingowych przestrzeniach. O konferencji oraz przestrzeni O4, będącej miejscem w którym odbywa się wiele rozmaitych wydarzeń rozmawiamy z Kasią Bobińską, Marketing Managerką z O4 Coworking. Z wywiadu z Kasią dowiesz się m.in.:

  • dlaczego grupa docelowa odbiorców Coworking Now jest tak bardzo szeroka?
  • kiedy organizatorzy rozpoczynają kontakt ze swoją główną grupą docelową i dlaczego?
  • jakie korzyści ma centrum biznesowe z umieszczenia w nim Coworkingu?
  • jak różne są coworkingi, które odwiedziła ekipa O4 Coworking?
  • jaki jest cel konferencji Coworking Now?
  • jakie są najciekawsze projekty powstałe w wyniku współprac coworkerów rezydujących w O4 Coworking?
  • co cechuje polskie coworkingi i ludzie z jakich branż najczęściej w nich pracują?
  • czy w coworkingu można hodować kury?
O4 Coworking - Kasia Bobińska w pierwszym rzędzie, druga od lewej // fot. Maciej Roszkowski

Co jest głównym tematem przewodnim trzeciej edycji Coworking Now?

Na 3 edycji naszej konferencji poruszamy sporo tematów – od samego początku naszym celem jest, by uczestnicy wyjechali z Coworking Now z konkretną wiedzą, rozwiązaniami - stawiamy na merytorykę, sprowadzamy więc najlepszych specjalistów. Wśród prelegentów zobaczymy Micka Griffina, który opowie nam o skutecznej sprzedaży, Jacek Kotarbiński zdradzi nam tajniki marketingu, Beatrix Bedo, wskaże 5 kroków do osiągnięcia równowagi finansowej. Coś, co jednak przyświecało nam mocno przy tworzeniu programu to kwestie tworzenia idealnego środowiska pracy, takiego w którym można się rozwijać, pobudzać kreatywność, pracować efektywnie – to są niesamowicie ważne aspekty prowadzenia nie tylko coworkingu, ale całej firmy, bo któż nie chciałby, żeby jego coworkerzy i pracownicy byli ambasadorami firmy i chcieli w niej być?

01_baner_bez_stresu-copy-3

Już nie tylko dla coworków, freelancerów czy tzw creative hubów, ale także dla agentów nieruchomości, ale i project managerów w korporacjach - tak mocno rozszerzyła się grupa docelowa Waszej konferencji. Czym jest to spowodowane?

Organizując konferencję mamy dwa cele – pierwszy, to zintegrować społeczność coworkingów w Polsce, które będą ze sobą współpracować i rozwijać ruch coworkingowy w naszym kraju, a drugi to pokazać freelancerom, mikro i małym przedsiębiorstwom, właścicielom nieruchomości, czy działom HR i project managerom, że z coworkingiem można współpracować na wiele różnych sposobów, z ogromną korzyścią dla obu stron.Dla centrum biznesowego, coworking jest przede wszystkim źródłem inspiracji, dostępem do tych najbardziej przedsiębiorczych i kreatywnych. Jest to również uzupełnienie oferty dla mikro i małych przedsiębiorstw. Dla działów HR, coworking jest inspiracją dla działań employer brandingowych, a także poszerzeniem oferty dla pracowników i działów, którzy mogą pracować efektywniej nad projektami w przestrzeniach kreatywnych. Dla freelancerów i małych przedsiębiorstw coworking jest idealnym rozwiązaniem na skalowanie biznesu i rozwój.Jak widać, każda z tych grup z ogromną korzyścią może współpracować z coworkingiem, dlatego program skonstruowany jest w ten sposób, żeby każda z grup wyniosła z konferencji ogromną dawkę wiedzy, ale również poznała się ze środowiskiem otworzyła się na możliwości jakie możemy wzajemnie sobie zaprezentować.

Do Coworking Now przygotowujecie się cały rok - jak wyglądają fazy planowania i realizacji Waszych pomysłów i ile osób liczy zespół zaangażowany w imprezę?

Przygotowania do trzeciej edycji zaczęliśmy jeszcze podczas edycji drugiej – już wtedy ogłosiliśmy termin konferencji, założenia kolejnego spotkania. Wspólnie z koleżanką Martyną czuwamy nad całością – projektujemy program, pozyskujemy prelegentów, tworzymy strategię komunikacyjną. Przez cały rok działam w social media i kontaktuję się z mediami. Zazwyczaj w okolicy września zaczynamy intensywnie kontaktować się z coworkingami – oprócz tego, że zapraszamy je na naszą konferencję, kontaktujemy się z każdym i zachęcamy do wypełnienia naszej ankiety niezbędnej to stworzenia raportu. Ankieta to dla nas bardzo czasochłonna i wyczerpująca kwestia – dlatego zawsze kilka osób zajmuje się dzwonieniem i rozmową z managerami, wysyłam kilkukrotnie newsletter, robimy wizyty studyjne. Raport, który tworzymy między innymi na podstawie tych ankiet, jest szalenie ważnym elementem naszego wydarzenia – dlatego też poświęcamy temu bardzo dużo uwagi i czasu.

Coworking Now 2018 // fot. Joanna frota Kurkowska

Odwiedzaliście coworki m.in. w Europie oraz w USA, uczestniczycie także w zagranicnzych konferencjach. Jakie pomysły podpatrujecie i jakie rozwiązanie zaobserwowane za granicą udało Wam się zaszczepić w Coworking Now i O4?

Uczestniczymy w konferencjach dosłownie na całym świecie, często też zwiedzamy zagraniczne coworkingi, poznajemy się z tym światem. Pomysłów podpatrzeliśmy mnóstwo, bo co ciekawe – każdy coworking, w którym byliśmy był naprawdę inny. Np. podczas konferencji w Amsterdamie, braliśmy udział w coworking tour – zwiedziłam wtedy ponad 15 coworkingów. Obrazując te różnice, wspomnę o kilku ciekawych miejscach - Primalbase skupia przedsiębiorców specjalizujących się w działaniach związanych z blokchain, ale także działa w oparciu o tę technologię. W 2017 r. w ramach kampanii crowdfundingowej rozdanych zostało pierwszych 1000 tokenów i to ich nabywcy stali się pierwszymi, niejako współwłaścicielami części przestrzeni. W jednej z lokalizacji Spaces, który jest najszybciej rozwijającą się przestrzenią coworkingową na świecie - styl był dość oszczędny, natomiast nietypowym dodatkiem była osobna sala z pianinem, bębnem, perkusją, gdzie poszukując relaksu można było pograć na wybranym instrumencie. Byliśmy w Freedom Lab Campus, w którym zaskoczył nas fakt, że hodowano tam kury - a coworkerzy codziennie rano wspólnie siadają do śniadania z jajecznicą w roli głównej. Przykładów mogłabym podawać bez końca, bo coworkingi w całej Europie są naprawdę inspirujące. Z tego również powodu na konferencję Coworking Now w Gdańsku zaprosiliśmy m.in. Pauline Roussel, która założyła Coworkies, zwiedziła ponad 300 przestrzeni coworkingowych na całym świecie i przywiezie całą masę inspiracji, wiodących trendów i ciekawych rozwiązań.

W tym roku razem z infuture hatalska foresight institute przygotowujecie specjalne badanie poświęcone coworkingom. Możesz opowiedzieć o nim coś więcej?

Jako pierwsi w Polsce postanowiliśmy przyjrzeć się polskiej strefie coworkingowej – pierwszy raport o polskich coworkingach stworzyliśmy w 2018 roku. Ciekawiła nas przede wszystkim specyfika kulturowa, ekonomiczna i społeczna polskich przestrzeni coworkingowych i porównanie jej z danymi globalnymi. Badaliśmy to, czy – tak jak ma to miejsce na całym świecie – przestrzenie coworkingowe w Polsce zarabiają, rozwijają się, a także czy skutecznie podchodzą do rozwijania biznesu swoich coworkerów, oraz jaką mają ofertę. Odbiór raportu przerósł nasze oczekiwania i okazał się strzałem w dziesiątkę – dlatego i w tym roku pochyliliśmy się nad zbadaniem tego ruchu. Poszliśmy krok dalej, razem z instytutem Natalii Hatalskiej – zbadaliśmy nie tylko coworkingi przez pryzmat operatorów, ale również badaliśmy freelancerów i ich potrzeby, coworkerów i to, czy rzeczywiście coworking wzmacnia ich biznes, a także przyjrzeliśmy się dużym firmom i korporacjom, aby sprawdzić ich ewentualne korelacje z przestrzeniami coworkingowymi. Oczywiście nie zabraknie porównania z danymi z zeszłego roku. Premierę raportu zaplanowaliśmy na pierwszy dzień naszej konferencji - oczywiście wierzymy, że współpraca oraz dzielenie się wiedzą to jedyna i słuszna droga do sukcesu, dlatego raport będzie dostępny do bezpłatnego pobrania na naszej stronie.

01_baner_coworking_now_d

Przeglądając listę prelegentek i prelegentów na Coworking Now, widzę że pojawia się parę nazwisk z poprzedniej edycji. Sara Miotk w udzielonym nam wywiadzie mówiła, że na Social Media Show po prostu lubią wracać, a i ciekawym dla SMSowej publiczności jest zobaczenie tych samych osób prezentujących coś nowego lub uzupełniających to co kiedyś powiedzieli o nowe dane lub podejścia. Jak jest u Was?

Staramy się co roku zapraszać innych prelegentów, nie chcemy wejść w schemat wielu konferencji, na których są zawsze te same twarze i bardzo podobne tematy. Nie mniej jednak są osoby, które musieliśmy zaprosić po raz kolejny, a o tym zadecydowali uczestnicy poprzedniej edycji. Pauline Roussel, w zeszłym roku skradła serca uczestników – wtedy opowiedziała nam o inspiracjach, trendach i wnioskach z swojego touru po 200 przestrzeniach coworkingowych na całym świecie. Przez ostatni rok mocno poszerzyła swoje doświadczenie, o kolejne 100 przestrzeni - co więcej wydaje właśnie książkę o coworkingach. Bardzo chcieliśmy, żeby była z nami i w tym roku, na szczęście uczestnicy też tego chcieli, więc spotkamy się z Pauline 4 kwietnia! Będzie z nami również po raz drugi Piotr Bucki, który również mocno zainspirował uczestników zeszłorocznej edycji – lecz w tym roku poprowadzi wykład o zupełnie innej tematyce – a wiemy doskonale, że od niego można się uczyć bez końca!

O4 Coworking, Izabela Paluch i Jakub Salamon oraz Kasia Bobińska w środku // fot. Maciej Roszkowski

Poruszając w rozmowach temat coworkingów i ich stylu pracy, często słyszę: „dlaczego pracownicy dużej firmy / zespół projektowy znajdujący się w jej strukturach powinni rozważyć pracę w takim środowisku?” Lub „dlaczego osoba będąca freelancerem/freelancerką powinna być zainteresowana pracą w coworku?”. Co zachęca tego typu podmioty, grupy i osoby do skorzystania z coworków?

Na początku muszę wspomnieć, że coworkingi są różne. Czasem dużą salę z biurkami nazywa się coworkingiem, choć na szczęście już się od tego odchodzi. Coworking to nie biurko na wynajem, to miejsce, w którym możliwe jest rozwijanie biznesu – a do managerów coworkingów należy obowiązek umożliwienia tego coworkerom. W jaki sposób? Należy stworzyć przestrzeń wspierającą kreatywność, networking, należy organizować mniejsze i większe eventy podczas których firmy mają szansę się poznać i wspólnie stworzyć projekt, wreszcie należy wspierać coworkerów – czy to przez poznanie z inną firmą, czy skontaktowanie z mentorem, czy znalezienie rozwiązania na ich problem. To jest sedno coworkingu, a nie biurko z fotelem. Pracować można wszędzie, ale możliwość rozwoju i skalowania biznesu, kiedy siedzi się zamkniętym w czterech ścianach własnego mieszkania w którymś momencie się kończą. Będąc freelancerem warto jest choć spróbować coworkingu, jednego, drugiego, trzeciego – wybrać ten najlepszy dla siebie. Oczywiście takie miejsce nie jest dla każdego, są tacy, którzy preferują swoją kanapę i laptopa, jednak nasze badania świetnie pokazują jak ogromne są różnice w postrzeganiu korzyści jakie daje coworking między tymi, którzy w coworkingu pracują, a tymi, którzy wolą swój dom, czy kawiarnię. Większość coworkerów ceni i poleca taki tryb pracy.Natomiast wielokrotnie już współpracowaliśmy z korporacjami udostępniając im biuro w naszej przestrzeni dla zespołu projektowego – dlaczego takie rozwiązanie jest atrakcyjne dla korporacji? Przecież mają swoje duże, świetne i designerskie biura! Często jednak zmiana środowiska pozytywnie wpływa na odblokowanie, rozwój – zmieniając otoczenie, mając do dyspozycji mentorów z całego świata, kreatywnych i rozwojowych przedsiębiorców na około zmienia się nieco percepcja. Zespoły projektowe, które w ten sposób z nami pracowały, same przyznają, że współpraca z coworkingiem zdecydowanie pozytywnie wpłynęła na prowadzony przez nich projekt.

Coworking Now odbywa się w przestrzeni O4. Ilośc wydarzeń, która ma tu miejsce na przestrzeni roku jest imponująca. Jak udało Wam się zbudować strategię promocji tego miejsca i przyciągnąć organizatorów?

Mamy świetną przestrzeń, w bardzo dobrej lokalizacji, jednak to czym się wyróżniamy to wybitna obsługa wydarzeń – zawsze można na nas liczyć, team zajmujący się centrum konferencyjnym staje na głowie, żeby organizatorzy byli zadowoleni z naszych usług. Inwestujemy też w wydarzenia, które w naszej ocenie, wnoszą coś więcej dla świata i biznesu – zdarza się, że udostępniamy nasze sale bezpłatnie na wydarzenia, w których chcemy uczestniczyć i być partnerem. Przyciąganie organizatorów w naszym przypadku to też efekt kuli śnieżnej – Ci, którzy z nami współpracowali, stają się ambasadorami i polecają nas innym, a Ci kolejnym. Zawsze wspieramy organizatorów wydarzeń – dajemy najwyższą jakość obsługi, ogrom sal do wyboru, wsparcie w promocji wydarzeń. Naszym ogromnym plusem jest też różnorodność dostępnych sal - mamy takie dla 6 osób i dla 200, sale ekskluzywne z widokiem na całe Trójmiasto, a również kreatywne do pracy koncepcyjnej – każdy znajdzie tu swoje miejsce i stworzy event idealny.

W O4 gościcie wiele firm czy freelancerów, często z totalnie różnych branż. Chcąc czy nie chcąc - spędzają oni ze sobą dość dużo czasu, poznają się bliżej i finalnie razem wchodząc w projekty. Jakie są najciekawsze i najbardziej spektakulatne tego typu współprace zapoczątkowane w przestrzeni O4?

Dużo czasu poświęcamy na tworzenie okazji do networkingu i sieciowanie naszych coworkerów – w związku z tym w karierze O4 Coworking zrodziło się już mnóstwo różnych projektów. W tej chwili na przykład odbywa się akcelerator Poland Prize, który polega na tym, że 10 startupów z całego świata przyjechało do Polski, by tu założyć i rozwinąć swój startup – w programie biorą udział między innymi nasi coworkerzy Blue Dot Solutions, Black Pearl VC, infoShare academy oraz Olivia Business Centre i my – O4 Coworking. W projekcie Marka Kamińskiego – No trace Expedition, jednym z partnerów był instytut Natalii Hatalskiej – czyli dwójka naszych coworkerów, którzy poznali się właśnie w O4 – to tu zrodził się pomysł na ten projekt!

Coworking Now 2018 // fot. Joanna frota Kurkowska

Jako O4 badacie, obserwujecie i staracie się integrować polskie środowisko coworków. Jakie największe zmiany zaobserwowaliście w przeciągu ostatnich lat?

Przede wszystkim, co jest bardzo ważne, ostatni rok był przełomowy dla polskiej strefy coworkingowej - najwięksi światowi gracze otworzyli w Polsce swoje przestrzenie coworkingowe, stworzona w Izraelu globalna platforma online dla przestrzeni coworkingowych weszła na polski rynek, wzrosła świadomość agentów nieruchomości, którzy zrozumieli, że przestrzeń coworkingowa jest niezwykle korzystna dla ich biznesu, a także coraz więcej małych firm i freelancerów zdecydowało się właśnie na taki rodzaj pracy.Widać, że coworking w Polsce się rozwija, nie mniej jednak byłabym ostrożna z określeniami, że Polacy zakochali się w coworkingach, czy, że coworkingi opanowały polski biznes. Przed nami jeszcze długa droga. Z naszych badań wynika, że jedynie 6% ankietowanych freelancerów (ankieta wysłana do freelancerów śledzących Hatalska.com) wybrało coworking jako swoje miejsce pracy – pozostała grupa wciąż pracuje w swoim domu, czy w kawiarni. A jaki jest statystyczny polski coworking? Jest programistą! Aż 94% coworkingów w Polsce obsługuje głównie przedstawicieli branży IT. A co dziesiąty coworking, wśród swoich coworkerów ma tylko programistów.

Jak widzisz przyszłość Waszej konferencji i jej kierunek rozwoju?

Podobnie jak w tym roku, w przyszłości chcielibyśmy kierować naszą konferencję nie tylko do coworkingów, ale również do freelancerów, działów HR i agentów nieruchomości – każda z tych grup osiąga ogromne korzyści ze współpracy z coworkingiem. Dla nas też ważni są uczestnicy, po każdej konferencji przeprowadzamy ankietę i pogłębione wywiady – bo zależy nam na ich opinii. Zawsze też przed konferencją – podczas przeprowadzania naszego badania pytamy, jakie tematy poruszyć, z jakimi wyzwaniami mierzy się nasza grupa docelowa, tak by móc zaprosić specjalistów, którzy są potrzebni i rzeczywiście pomogą uczestnikom. Także, to jak będzie wyglądać Coworking Now 2020 okaże się dopiero po tegorocznej konferencji.

Coworking Now 2018, Kasia Bobińska druga od lewej // fot. Joanna frota Kurkowska

Kasię możesz śledzić na Linkedinie. Bilety na Coworking Now możesz dostać tutaj, a O4 Coworking znajdziesz na Facebooku, Twitterze, Linkedin, Youtube oraz Instagramie.


Czym jest Evenea? Ułatwiamy organizowanie wydarzeń - od sprzedaży biletów i rejstrację uczestników po obsługę mailingu, integrację z Facebookiem czy dostosowanie strony wydarzenia do urządzeń mobilnych. Chcesz dowiedzieć się więcej? Zacznij tutaj! Śledź nasz także na Facebooku, Twitterze, Instagramie i Linkedin.